دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش

ساخت وبلاگ

 

گوش مياني هر فرد، وظيفه انتقال امواج صوتي از پرده گوش تا دريچه بيضي در روي حلزون شنوايي را بر عهده دارد. در يکي از ظريف ترين ساختارهاي مکانيکي بدن، سه استخوان بسيار ظريف در گوش مياني قرار دارند. اين سه استخوانچه به گونه اي به هم وصل هستند، که لرزش پرده گوش به دنبال دريافت امواج صوتي را به صورت انرژي حرکتي به دريچه بيضي منتقل مي کنند. اگر به هر دليلي اين استخوانچه هاي آسيب ببينند و توانايي حرکت را از دست بدهند، روي قدرت شنوايي فرد تاثير منفي مي گذارد. عوامل متعددي مي توانند باعث آسيب استخوان هاي ظريف موجود در گوش مياني شوند. عفونت گوش مياني به خصوص اگر به طور عودکننده و مکرر اتفاق بيفتد، شايع ترين علت آسيب به استخوانچه ها محسوب مي شود. پارگي پرده گوش، کلستئاتوم، ضربه هاي نافذ و غيرنافذ، تومورها و هر عاملي که به گوش مياني آسيب بزند مي تواند باعث اختلال در کارکرد مجموعه استخوانچه هاي گوش مياني شود. براي ترميم آسيب وارده به گوش مياني انجام يک عمل جراحي توصيه مي شود که اوسيکولوپلاستي نام دارد. اوسيکول واژه لاتين است که معناي آن استخوانچه است و پلاستي به معني ترميم است. اوسيکولوپلاستي به عمل جراحي در ناحيه گوش مياني گفته مي شود که هدف آن ترميم استخوانچه هاي موجود در گوش مياني و برگرداندن کارکرد اين مجموعه به بهترين حد ممکن است. براي انجام اوسيکولوپلاستي روش هاي متعددي وجود دارد. انتخاب روش انجام عمل جراحي به آسيب وارده به استحوانچه ها و ساير اجزاي گوش بستگي دارد. گاهي امکان استفاده از استخوانچه هاي آسيب ديده وجود دارد. به عنوان نمونه، با تراشيدن نقاط آسيب ديده کوچک مي توان همچنان استخوان هاي ريز گوش را حفظ کرد و دوباره آنها را در جاي مناسب خود کار گذاشت. اما گاهي استخوان هاي ظريف موجود در گوش مياني چنان آسيب ديده اند که امکان استفاده از آنها وجود ندارد. در اين حالت از پروتزها به جاي استخوانچه هاي خود بيمار استفاده مي شود. پروتزها در طرح ها و از جنس هاي مختلف توليد مي شوند. پروتزهايي که از جنس تيتانيوم هستند، با بهترين نتايج و کمترين عوارض همراه بوده اند و به همين دليل امروزه بيشتر از پروتزهاي تيتانيومي استفاده مي شود. بر اساس اين که کدام استخوانچه هاي ريز در گوش مياني قابل استفاده نيستند، ممکن است از طرح هاي مختلف پروتز براي هر بيمار استفاده شود. به هر حال، اين عمل جراحي به لحاظ عوارض و مشکلات پس از عمل جراحي جزو جراحي هاي سبک محسوب مي شود. ممکن است پزشک جراح از بيمار بخواهد که پس از عمل جراحي تا سه چهار هفته از کار سنگين، از فعاليت هايي که با ضربه به سر ممکن است همراه باشد مانند برخي ورزش ها، از سفر هوايي و از وارد شدن آب به گوش پرهيز نمايد. اگرچه نتيجه عمل جراحي اوسيکولوپلاستي به لحاظ افزايش قدرت شنوايي در بيشتر موارد بسيار خوب است اما نبايد انتظار داشت که همه افراد تحت عمل جراحي به همان قدرت شنوايي پيش از آسيب گوش مياني دست مي يابند. دکتر کوهي متخصص جراحي گوش و حلق و بيني از دانشگاه استنفورد آمريکا آماده پذيرش بيماران نيازمند به جراحي اوسيکولوپلاستي در تهران هستند.

 

منبع:

پادکست جناب آقاي دکتر کوهی

 

 

 
 

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 197 تاريخ : 25 خرداد 1400 ساعت: 17:37

 

 

وقتی نام میگرن به میان می آید همه به یاد سردرد می افتند اما در میگرن تعادلی علامت اصلی سردرد نیست. در میگرن تعادلی که به آن میگرن وستیبولار هم گفته می شود، علائم سیستم تعادلی یعنی سرگیجه و احساس عدم تعادل، علائم اصلی هستند. اگرچه احتمال وجود سردرد پس از آغاز علائم هم بالاست.

با علائم میگرن تعادلی آشنا شوید

میگرن تعادلی با ترکیبی از علائم زیر به طور معمول ظاهر می شود. این علائم عبارتند از:

  • علائم سردرد میگرنی به جز سردرد که دیرتر گاهی ظاهر می شود شامل:
    • تهوع
    • استفراغ
    • احساس زدن نبض در سر (این احساس به طور معمول بسیار شدید و در یک طرف سر است)
    • عدم تحمل نسبت به نور یا صدا و حتی گاهی بو

اما علائم برجسته که میگرن تعادلی را افزایش می دهد، عبارتند از:

  • سرگیجه (منگی) که از چند ثانیه تا چند روز ممکن است به درازا انجامد
  • عدم توانایی در حفظ تعادل و ایستادن در یک جا
  • حساسیت به حرکت و بدتر شدن بیشتر علائم با تحرک

اگرچه علائم شنیداری و گوش با میگرن تعادلی بسیار زیاد است مانند وزوز گوش، احساس گرفتگی گوش یا تحت فشار بودن گوش؛ اما اگر کاهش قدرت شنوایی وجود دارد، باید به وجود همزمان یک بیماری دیگر در سیستم شنوایی گوش داخلی یا بیمار منییر (Meniere) شک کرد.

اگر به طور خلاصه علائم یک حمله میگرن تعادلی را برشماریم، بدین ترتیب است که فرد ترکیبی علائم زیر را احساس می کند:

  • سرگیجه و مشکلات تعادلی
  • دیدن اورا (تصاویر یا نورهای غیرواقعی مانند ابتدای سردرد میگرن)
  • حساسیت به نور و تحرک

در واقع، وجود این علائم با یا بدون سردرد امکان وجود میگرن تعادلی را مطرح می کند.

آشنایی با علل میگرن تعادلی

میگرن تعادلی هم مانند سایر انواع میگرن پایه های ژنتیک و وراثتی دارد. اگرچه هنوز دلایل پیدایش علائم میگرن تعادلی، هنوز به خوبی مشخص نیست اما به دلیلی نامعلوم زنان بیش از مردان دچار این بیماری می شوند. جالب است که در زنان با نزدیک شدن به زمان پریود، علائم میگرن تعادلی و دفعات بروز حملات بیشتر و بدتر می شود.

برخی از افراد مبتلا به میگرن تعادلی با برخی تغییرات، دچار حملات این بیماری می شوند. برخی از این عوامل تحریک عبارتند از:

  • اختلال در خواب هم کم خوابی، هم خواب زیاد
  • پریود بانوان
  • برخی از غذاها مانند شکلات یا پنیر

تشخیص میگرن تعادلی

متاسفانه برخی افراد همزمان با سایر علائم سرگیجه و عدم حس تعادل را تجربه نمی کنند و این امر تشخیص بیماری میگرن تعادلی را، سخت می کند. به طور کلی، گوش دادن به شرح حال بیمار مهم ترین راه تشخیص بیماری میگرن تعادلی است.

درمان میگرن تعادلی

نخستین قدم برای درمان میگرن تعادلی، پیدا کردن عامل محرک است. فرد باید شیوه زندگی خود را طوری تغییر دهد که کمتر امکان برخورد با عوامل محرک میگرن تعادلی وجود داشته باشد.

میگرن تعادلی مانند سایر انواع میگرن با اختلالات اضطرابی و افسردگی همراه است و شاید داروهای درمان این عوارض (ضدافسردگی ها و داروهای ضداضطراب)، در کاهش علائم و حملات موثر باشند.

 

دکتر کوهی

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 214 تاريخ : 19 خرداد 1400 ساعت: 23:53

 

به طور کلي بيشتر بيماري ها باعث بروز علائمي در فرد مبتلا مي شود. عفونت گوش هم در بيشتر موارد با علائم و نشانه هاي مختلفي خود را نشان مي دهد.

 

عفونت گوش انواع مختلفي دارد. اگر ميکروب (باکتري، ويروس يا قارچ) در هر جايي از گوش رشد و تکثير بيابد، عفونت همان بخش گوش عارض مي شود. در ادامه، علائم عفونت گوش، به طور خلاصه، بر اساس محل بروز عفونت در گوش بررسي شده است.

 

علائم عفونت گوش مياني

به طور کلي، وقتي عبارت عفونت گوش استفاده مي شود، در بيشتر موارد منظور عفونت گوش مياني است. اين عفونت با نام لاتين آن که اوتيت مديا   (otitis media) است هم گاهي عنوان مي شود.

فضايي از گوش که درست در پشت پرده گوش يا همان پرده صماخ قرار دارد، گوش مياني است. گوش مياني توسط يک کانال به نام مجراي اُستاش به حلق متصل مي شود. تهويه هواي موجود در گوش مياني و تخليه ترشحات اين محدوده از راه کانال استاش انجام مي شود.

انسداد کانال استاش و تجمع مايعات در پشت پرده گوش (يا همان گوش مياني) زمينه را براي عفونت گوش مياني فراهم مي کند. به ويژه اگر اين مشکل پس از يک سرماخوردگي حادث شده باشد، در بيشتر اوقات باکتري ها و گاهي ويروس ها ممکن است در گوش مياني استقرار پيدا کنند.

عفونت گوش مياني با علائم زير همراه است:

  • گوش درد
  • گرفتگي گوش ( يا همان کاهش قدرت شنوايي)
  • تب يا افزايش دماي بدن به بيش از 38 درجه سانتيگراد
  • خارج شدن ترشحات از گوش مبتلا به عفونت

علائم عفونت گوش خارجي

منطقه اي از گوش که به صورت عادي با چشم قابل رويت است، گوش خارجي نام دارد. لاله گوش و مجراي گوش دو عنصر مهم گوش خارجي محسوب مي شوند.

قارچ ها، باکتري ها و ويروس ها مي توانند در ناحيه گوش خارجي مستقر شوند. عفونت گوش خارجي با التهاب پوست اين ناحيه همراه خواهد بود. در لاتين به عفونت اين ناحيه گوش عبارت otitis extea اطلاق مي شود.

در بيشتر موارد، عامل ايجاد عفونت در گوش خارجي باکتري ها هستند. علائم عفونت گوش خارجي به شرح زير هستند:

  • خارش گوش (دست زدن زياد به گوش در نوزادان و نونهالان)
  • وجود ترشحات يا خروج ترشحات از گوش
  • کم شدن قدرت شنوايي
  • گوش درد (با کشيدن يا حرکت دادن گوش، درد بدتر مي شود)
  • بزرگي و دردناکي غدد لنفاوي

علائم عفونت گوش داخلي و نوريت وستيبولار

بعد از گوش مياني، گوش داخلي قرار گرفته است. در اين قسمت دو بخش وجود دارد:

  • سيستم شنوايي که امواج مکانيکي صوت را به پيام هاي عصبي تبديل مي کند
  • سيستم تعادلي که وضعيت حرکات سر و بدن را به صورت سيگنال هاي عصبي به مغز مخابره مي نمايد

گاهي عفونت به جاي گوش داخلي، رشته عصبي خارج شونده از گوش داخلي را عفوني مي کند که به اين حالت نوريت وستيبولار گفته مي شود. هر دو نوع عفونت در بيشتر موارد به سبب ويروس ها اتفاق مي افتند.

علائم نوريت وستيبولار عبارتند از:

  • سرگيجه
  • تهوع

دو علامت بالا در عفونت گوش داخلي هم رخ مي دهند. ساير علائم عفونت گوش داخلي به شرح زير هستند:

  • گوش درد
  • سردرد
  • وزوز گوش
  • کم شدن شنوايي و
  • دو بيني

 

دکتر علی کوهی

طراحی سایت پزشکی

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 230 تاريخ : 9 خرداد 1400 ساعت: 19:55

 

تومورها دو نوع دارند: سرطانی که به آنها بدخیم هم گفته می شود و غیرسرطانی که به آنها خوش خیم می گویند. آکوستیک نورینوما یک تومور خوش خیم و غیرسرطانی است که از سلول های شوان روی رشته عصبی تعادلی (وستبولار) ناشی می شود. این بیماری نام های دیگری هم دارد: شوانوم وستیبولار، آکوستیک نوروما و تومور سلول شوان. این بیماری در بیشتر مواقع فاقد علامت است اما به تدریج با افزایش اندازه تومور ممکن است با کاهش قدرت شنوایی، وزوز گوش، احساس عدم تعادل، سرگیجه و بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت همراه باشد. علت بروز آکوستیک نورینوما این است که یک ژن موجود روی کروموزوم شماره 22 دچار اختلال کارکرد می شود. در حالت سلامتی، کارکرد طبیعی این ژن باعث تولید پروتئینی می شود که تکثیر سلول های شوان را کنترل می کند. اختلال در کارکرد این ژن باعث بروز آکوستیک نورینوما می شود. تاکنون عوامل خطرزای خاصی برای این بیماری مشخص نشده است مگر بیماری نوروفیبروماتوز نوع دو. نوروفیبروماتوز نوع دو یک بیماری ارثی به شمار می رود. در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به آکوستیک نورینوما به نوروفیبروماتوز نوع دو مبتلا هستند. این افراد به طور معمول، در هر دو طرف، هم راست، هم چپ، به آکوستیک نورینوما مبتلا می شوند. اگرچه تومور آکوستیک نورینوما به سایز نقاط بدن منتشر نمی شود اما ممکن است با افزایش سایز به عوارض متعددی منجر شود. گاهی این عوارض دائمی هستند و برطرف نمی شوند. فقدان دائمی حس شنوایی، وزوز گوش، مشکلات حفظ تعادل، بی حسی صورت یا فلج عضلات صورت در لیست عوارض این بیماری قرار دارند.

در صورت شک به آکوستیک نورینوما باید به پزشک مراجعه کرد. شنوایی سنجی و تصویربرداری پزشکی از ارکان تشخیص این بیماری محسوب می شوند. اما آر آی روش برگزیده برای رویت حتی تومورهای کوچک آکوستیک نورینوما به شمار می رود. در صورتی که امکان ام آر آی وجود نداشته باشد، سی تی اسکن روش مناسبی محسوب می شود اما دقت ام آر آی را در تشخیص تومورهای ریز ندارد. روش درمان تومور به عوامل متعددی بستگی دارد. شرایط بیمار و وضعیت تومور در تصمیم گیری و انتخاب نوع درمان تاثیر فراوانی دارد. عمل جراحی و خارج ساختن تومور یکی از روش های درمانی به شمار می رود. انواع رادیوتراپی مانند رادیوسرجری استریوتاکتیک از دیگر روش های درمانی هستند. در برخی موارد، می توان فقط تومور را پایش کرد و در صورت افزایش اندازه تومور، درمان را آغاز کرد.

 دکتر کوهی متخصص گوش و حلق و بینی

طراحی لوگو سایت پزشکی

 

 

 

منبع:

mayoclinic

nhs 

 

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 327 تاريخ : 8 خرداد 1400 ساعت: 19:53

اگر پوسته ريزي روي گوش مشاهده شود، آيا به اگزماي گوش شک مي کنيم؟ اگر کودکي زياد گوش خود را مي خاراند آيا با شک به اگزماي گوش او را نزد پزشک مي بريم؟

 

شايع ترين مشکلي که براي پوست گوش به وجود مي آيد، اگزماي گوش است. اگزما (eczema) واژه اي است که به التهاب مزمن پوست به طور معمول ناشي از آلرژي اطلاق مي شود. در ادامه اين مقاله بيشتر به اگزماي گوش پرداخته شده و در پايان به برخي از ساير مشکلات پوستي گوش اشاره شده است.

 

 

اگزماي پوست چيست؟

پوست گوش به خصوص لاله گوش و پوستي که درون مجراي گوش را پوشش مي دهد ممکن است دچار اگزما شود. البته مشخص است که پوست همه جاي بدن ممکن است به اگزما دچار شود و گوش هم مانند بقيه بخش ها در معرض اگزما قرار دارد.

اگر روي پوست گوش قرمزي مشاهده مي شود، يکي از تشخيص ها اگزما است. اگر اين قرمزي گاهي با پوسته پوسته شدن همراه است احتمال تشخيص اگزماي گوش باز هم بيشتر مي شود.

شبه اگزماي گوش چيست؟

به طور معمول يک عامل باعث تحريک و آغاز اگزماي پوست مي شود. اگر علائم اگزما بدون هر گونه عامل تحريک کننده پيش بيايد به آن شبه اگزماي گوش گفته مي شود.

کساني که پوست چرب و ملتهبي دارند (سِبورئيک) يا کساني که به پسوزياريس (يک بيماري پوستي همراه با قرمزي و پوسته ريزي) مبتلا هستند بيشتر از ديگران ممکن است به شبه اگزماي گوش دچار شوند.

درماتيت تماسي يا اگزماي تماسي گوش را بيشتر بشناسيم

برخي افراد با تماس يک جسم يا يک ماده با گوش همين علائم اگزما را تجربه مي کنند. به عنوان نمونه پاشيده شدن اسپري هاي فرم دهنده به مو ممکن است در برخي افراد باعث آغاز علائم اگزما باشد. به اين موارد اگزماي تماسي اطلاق مي شود.

انواع صابون و شامپو و زيورآلات ممکن است باعث آغاز درماتيت تماسي گوش شوند.

علائم اگزماي گوش

براي آشنايي بيشتر با علائم اگزماي گوش، برخي از آنها در زير نام برده شده است:

?        خشکي و پوسته ريزي لاله گوش يا پوست داخل مجراي گوش

?        قرمزي پوست گوش

?        تورم در اين ناحيه

?        خارش

?        ترشحات بدون چرک يا خون از گوش

علائم اگزماي گوش مانند علائم بسياري از بيماري ها ممکن است از خفيف تا شديد متغير باشد. اگر خارش حاصله از اگزماي گوش شديد باشد بايد از خاراندن گوش اجتناب کرد زيرا ممکن است باعث عوارض جدي شود.

از عوارض جدي گوش در صورت خارش شديد مي توان به عفونت گوش خارجي، افزايش التهاب و احتمال ترک و خونريزي از پوست و تغيير قوام پوست به شکل شبيه چرم اشاره کرد.

تشخيص اگزماي گوش

اگر قرمزي يا پوسته پوسته شدن در ناحيه گوش وجود دارد بايد به اگزماي گوش شک کرد. پزشک  جراحي گوش بهترين فردي است که مي تواند در اين زمينه کمک نمايد.

پزشک از روي شرح حال، معاينه دقيق و گاهي نتايج تست هايي که درخواست مي کند، مي تواند به طور قطعي به تشخيص اگزماي گوش برسد.

درمان اگزماي گوش

پزشک معالج بر پايه علائم و شدت آنها، درمان مناسب را تجويز مي کند. درمان اگزماي گوش ممکن است شامل قطره گوش (در صورت درگيري پوست داخل مجراي گوش)، کرم موضعي که شايد حاوي کورتون باشد، يا داروي خوراکي يا تزريقي براي کاهش آلرژي و التهاب پوستي باشد.

دکتر علي کوهي

طراحي سايت پزشکي

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 213 تاريخ : 2 خرداد 1400 ساعت: 23:35